När det kommer till romantik och feelgood finns det en hel del moderna omtolkningar av Jane Austens Stolthet och fördom. Vissa av dem är bättre än andra. Jag tycker exempelvis inte överdrivet mycket om bokversionerna av Helen Fieldings Bridget Jones dagbok och Curtis Sittenfelds Sanning och skvaller. Men nu har jag läst en Stolthet och fördom-tolkning jag verkligen gillar: Mhairi McFarlanes Från och med du, som boken heter i svensk översättning.
Läst flera Mhairi McFarlane-böcker i veckan
Jag befinner mig i ett lycksaligt Mhairi McFarlane-rus och har gjort det hela veckan. Faktum är att jag är inne på min tredje McFarlane-bok just nu. Här är det, som du märkt, Från och med du som är i fokus. Så tagen som jag blev av boken Vi kunde lika gärna aldrig nånsin mötts behövde jag inte så mycket mera övertalning än ”en Stolthet och fördom-tolkning” för att kasta mig över nästa läsprojekt. Hänförelsen har fortsatt hålla i sig och det vete katten om jag inte har fått en ny favoritförfattare inom just samtida romantik och feelgood, det kan mycket väl vara så.
Handlingen i boken Från och med du
Vad handlar Mhairi McFarlanes Från och med du om? Anna Alessis skolgång var traumatisk. Hon mobbades till dålig självkänsla och hur omtyckt, framgångsrik och vacker hon än är i dag kan det inte läka såren fullt ut. Ingen – absolut INGEN (!) – sårade henne som James Fraser. Hon var dödligt förälskad i honom och ville inget hellre än att han skulle se och kära ner sig i henne tillbaka. I stället gav han henne den sista dolkstöten. Om kärlek kan vändas till hat inom loppet av några sekunder var det det som hände då. Från och med den dagen började Anna hata James och hur han fick henne att känna sig sämre än skit.
Anna och James möts igen. Som vuxna. Faktiskt träffas de i flera sammanhang, det är bara det att James inte känner igen Anna. Om man ska vara rättvis mot honom är det kanske inte så konstigt med tanke på den utseendemässiga förvandling hon genomgått, men det gör inte det hela mindre jobbigt för henne. Anna är fast besluten att fortsätta avsky James, att betrakta honom som exakt samme person han var förr. Men James har också genomgått en förvandling.
Han är snäll, bryr sig om andra. Han är även oerhört bedrövad efter att ha lämnats av hustrun Eva. Situationen på reklamjobbet gör inte vardagen lättare. Han är less på kollegorna, han är less på allt. Han är däremot inte less på Anna. Hon sveper in som en frisk fläkt i hans liv och mot förmodan blir dem vänner. Kanske till och med mera än vänner. Två saker spökar i deras nyfunna vänskap: Eva och det faktum att James ännu inte fattat vem Anna i själva verket är. Som bäddat för kärlekstrassel!
Så bra är Från och med du av Mhairi McFarlane
Den enda invändning jag har gentemot Från och med du av Mhairi McFarlane är att huvudkaraktärens förvandling innebär att hon blivit smalare (och därför vackrare). Jag hade jättegärna läst en rom-com som inte är så fokuserad på det ytliga och där karaktärens vikt inte heller är det väsentliga. Jag kan se hur den här formen av förvandlingar är ett uttryck för fatshamingen i samhället, även om författarens avsikt inte är att fatshama någon. För mig är det omöjligt att inte läsa den här typen av berättelser utan att problematisera dem, hade gärna läst om Anna även om hon inte hade förvandlats till en skönhetsdrottning. Kanske till och med ännu hellre då.
Samtidigt är Från och med du ingen ytlig kärleksberättelse. Anledningen till att jag har fallit pladask för McFarlanes böcker är att jag älskar hur mångsidiga karaktärerna är. De är inte perfekta men otroligt älskvärda, som jag sett många beskriva dem och som jag håller med om. Jag vill att det ska gå bra för Anna och James, och därför fortsätter jag att vända blad efter blad efter blad.
Det är en ren fröjd att läsa böcker av en författare som kan sin genre innan och utan. Jag uppfattar McFarlane som en mycket genrekunnig författare och att det ger henne fantastisk tajming i berättelsen. Det är en sak att skriva klyschigt helt oreflekterat och det är en sak att med största medvetenhet använda klyschorna till berättelsens fördel. McFarlane gör definitivt det senare, enligt min uppfattning. Med Från och med du bjussar hon dessutom på en ovanligt egen tolkning av Stolthet och fördom. Hur kan jag säga nej tack till det? Omöjligt.