Spelifiera mera – och öka på så sätt engagemanget!

ANNONS FÖR INSERT COIN

En sak du nog inte vet om mig är att jag en gång i tiden fick chans att utveckla nätkurser, det var när det här med spelifiering började bli aktuellt. Mina uppdragsgivare var tämligen fascinerade av ”gamification” och höll redan då på att ta fram metoder för att spelifiera kurserna och kunskapen. Faktiskt hela plattformarna.

Jag förstod det inte riktigt då, nybakad akademiker och mossig humanist som jag var. Men nu fattar jag grejen: när en kurs, webbplats eller annan digital plattform paketeras som en lek ökar engagemanget.

spelifiering av digitala plattformar

Tack vare de lekfulla inslagen i form av små övningar blir användare och deltagare villigare att kasta sig över uppgifterna de har framför sig. Särskilt om de dessutom får en liten badge eller utmärkelse för varje avklarat moment.

Vi behöver alla hejarop och uppmuntran lite då och då. Det här behovet är spelifieringen väldigt lyhörd inför, och det var det mina uppdragsgivare gillade så mycket med just gamification.

Få hjälp med att spelifiera dina webbplatser och plattformar

Några som sedan länge fattat grejen med spelifiering är teamet på Insert Coin, Insertcoin.se. De har byggt upp en business kring att utveckla webbplatser och plattformar utifrån vetenskapligt beprövade metoder för gamification.

Egentligen är det bara fantasin som sätter gränserna för vad som kan spelifieras.

Som Insert Coin själva framlyfter går det till och med alldeles utmärkt att spelifiera projektintroduktioner, det som inom min digitala bransch kallas onboarding och som jag varit med om. Om än inte i de lekfullaste tappningar, tyvärr. Det har mest varit sida upp och sida ner med info… Men det hade ju gått att ändra på!

Över lag är användarupplevelsen – UX – viktig på webbplatser och digitala plattformar. Gamification i Insert Coins anda syftar till att tillgängliggöra användandet genom att utgå från hur människor faktiskt interagerar digitalt.

Använd spelifiering för att tillsammans uppnå gemensamma mål

Spelifiering innebär bland annat att tänka i form av arkadspel, du vet sådana där klassiska videospel där man stoppar ett mynt i maskinen? Därav företagsnamnet Insert Coin, ska tilläggas. I den här typen av spel är det enkelt att samla poäng och levla upp.

Precis så är det också när man spelifierar plattformarna. Enkelheten och belöningsmomenten är direkt uppmuntrande. Men de har en annan fördel. Låt exempelvis alla dina medarbetare delta i samma lek mot gemensamma mål, som vid onboarding.

Poängen och utmärkelserna underlättar själva spårningen av såväl de egna som de gemensamma insatserna. Det bästa? Vem som helst kan få utmärkelsen, det gäller bara att delta steg för steg.

Här är delmålen lika väsentliga som huvudmålen, och ja, resan man gör till något spelar roll för självbilden. Inte minst när man känner YES, JAG KLARADE DET!   

av Sandra Jönsson

Jag heter Sandra Jönsson och det är jag som bloggar här på Sandrajonsson.se.