Jag började skribentbanan med att läsa kulturjournalistik och kreativt skrivande. Om någon hade sagt att det är SEO-texter jag kommer arbeta mest med i framtiden hade jag inte trott personen, jag som skulle skriva essäer för kultursidor. I dag vet jag inte om jag över huvud taget kan tänka mig ett annat jobb, jag älskar trots allt utmaningen i och möjligheterna med de sökmotoroptimerade texterna. Jag känner dessutom en otrolig stolthet över hur mycket jag lärt mig om hantverket de senaste fem sex åren och är alltid lika pigg på att växa ytterligare. Här nedanför tänker jag dela med mig av ett lass lärdomar jag fått av SEO-skrivandet, lär dig av dem du också eller använd dem för att bilda dig en uppfattning om vad du får när du beställer SEO-texter av mig.
1. Det går att skriva SEO-texter om vad som helst…
… så länge det finns sökunderlag för ämnet. Jag har alltid hört motsatsen. Det går inte att skriva om historia eller litteratur och hoppas att få läsare – än mindre att skriva sin egen berättelse och nå fram. Så fel, så fel! Genom att använda SEO-verktyg som sökordsplaneraren på Google Ads har jag insett hur mycket vi människor googlar efter. Typ allt. Det är med den största glädje och målmedvetenhet jag nu skriver SEO-texter om bland annat böcker. Även om jag inte får läsare av artiklarna eller blogginläggen i morgon vet jag att läsarna kommer så småningom.
2. Sökmotoroptimerade texter behöver få tid på sig
Bra sökmotoroptimering är inget som görs i en fingerknäppning. Tvärtom är SEO-arbetet tålamodskrävande och eftersom jag inte är världens tålmodigaste tycker jag ofta själv att jag inte gör annat än att vänta. Nu har jag skrivit så många SEO-texter genom åren att jag vet att väntan är värd det, ändå måste min sambo påminna mig om att det alltid blir bra. Efter ett år eller två, kanske efter ett halvår beroende på hur sökmotorvänliga texterna är.
Enkla tips för att snabba på SEO-texternas ranking
- Skriv ännu längre SEO-texter än typ alla andra
- Använd Sökordsplaneraren för att hitta sökord med låg konkurrens – och använd dessa sökord i stället för de med högst konkurrens när du skriver texterna
- Skapa flera bloggar och länka från dessa till varandra i ett intrikat nätverk
3. Sökordsplaneraren är ett fantastiskt SEO-verktyg
Du hittar det fantastiska SEO-verktyget Sökordsplaneraren på Google Ads. Du behöver skapa ett konto men inte annonsera för att få tillgång till det kostnadsfria verktyget. Via verktyget får du fram data över människors sökbeteenden i sökmotorerna. Konkret får du fram hur många som söker på ämnen via sökord och detta i förhållande till hur många som skrivit om ämnena. Du ser alltså både hur många besökare du kan få till texten och hur konkurrensen ser ut.
4. Relevanta sökord måste vävas in i SEO-texterna
SEO-texter skrivs så att det blir enklare för både sökmotorerna och besökarna att hitta till dem. Då gäller det att ge både sökmotorerna och besökarna vad de vill ha: matchning av sökord. Ju oftare sökordet förekommer i texten desto troligare är det att texten hamnar långt upp bland sökträffarna, eftersom den av sökmotorn bedöms vara relevant. Placeringar betyder allt när du försöker driva så mycket trafik som möjligt till en blogg eller webbplats. Men det ser samtidigt inte bra ut att stoppa SEO-texten full av sökordet, faktiskt kan sökmotorerna straffa den som försöker fuska sig till bättre positioner.
5. Sökmotoroptimerade texter kräver sina hantverkare
Att skriva bra SEO-texter är inte bara en konst. Det är ett hantverk i ständig förändring och som kräver att skribenten håller sig ajour med rådande SEO- och kommunikationstrender. Att skriva långa numrerade listor i stil med denna guide är ett exempel på en trend som går tillbaka kanske sex sju år i tiden och som var ett så stort fenomen att New York Times reflekterade över varför de själva börjat skriva sådana artiklar. Det enkla svaret då som nu är att det är lättare att få bra ranking genom att skriva överskådliga listor.
När jag började skriva sökmotoroptimerade texter tänkte jag med ett skratt att det bara är att sätta mig ner och skriva. Så långa texter som möjligt, att ordbajsa. Nej, nej och nej! Det är verkligen inte så enkelt att skriva bra artiklar för webben. Förutom att ha med grundläggande SEO-praktiker i texterna ska de skrivas så att besökarna vill fortsätta läsa dem. Kvalitativt innehåll på bloggar och webbplatser skiljer sig egentligen inte så mycket från de hantverksmässigt skickliga texter journalister visar prov på dagligen.
Tips för att skriva kvalitativt innehåll
- Fördela sökordet eller sökorden jämnt i texten
- Skriv korta stycken för att undvika trötta ut läsaren
- Använd många beskrivande underrubriker – också huvudrubriken ska vara målande
- Ha med en och annan punktlista i texten
- Skriv aktiva meningar för att skapa flöde
- Håll dig till fakta – information säljer
- Inled med storytelling från den egna tillvaron när det passar – och knyt an till inledningen på slutet
- Skriv den viktigaste informationen först och fortsätt på samma sätt
- Ge dina argument stöd genom att bygga upp dem kring och förankra dem i fakta och/eller i upplevelser. Oavsett vad många tror är en SEO-text inte säljande bara för att det står KOM OCH KÖP! överallt i den
- Skriv grammatiskt korrekt så långt det går. Sökorden kan ställa till det ibland men då är det inte så dumt att resten av texten är oklanderligt välskriven
- Kompromissa inte med att ge läsaren mervärde – vad vill du att läsaren ska få ut av att läsa SEO-texten?
- Skriv ALLTID unika texter, annars straffas du för duplicerat innehåll och där är det onödigt att hamna
6. Längden på SEO-texterna spelar väldigt stor roll…
… ibland till och med en helt avgörande roll när flera sökmotormotoroptimerade texter tävlar om herraväldet. Hur långa bör SEO-texter vara? Definitivt inte kortare än 300 ord. Även 300 ord är i kortaste laget. Faktum är att de världsledande auktoriteterna Medium – en gigantisk bloggportal i USA – har mätt vilka blogginlägg som genererar mest trafik i det långa loppet.
De framgångsrikaste bloggartiklarna på Medium.com består av 1 600 ord, vilket motsvarar cirka sju minuters läsning. Andra auktoriteter menar att SEO-texter bör vara mellan 1 500 och 3 000 ord långa, medan andra i sin tur hävdar att den ideala ordlängden är 600 ord. Vad du ska ta med dig från detta är att bra skrivna SEO-texter med större ordmängd än konkurrenterna brukar nå bättre resultat.
7. Det finns verktyg för att mäta kvaliteten på texterna
Jag brukar installera gratisversionen av SEO-verktyget Yoast på mina WordPress-bloggar. Tack vare verktyget bildar jag mig en snabb uppfattning om hur bra jag lyckas med SEO-arbetet i respektive text. Verktyget är till och med så raffinerat att det mäter läsbarheten på texten. SEO-texter bör både vara sökmotoroptimerade och läsarvänliga, och Yoast hjälper mig med bägge aspekterna. Det är inte bara så att verktyget ger en röd gubbe när detaljer behöver justeras, det ger även överskådliga tips på hur texten kan förbättras.
8. SEO-texter gör så att du slipper jaga besökarna
På grund av mitt dåliga tålamod har jag haft stor glädje av social media marketing. Jag har lyckats driva in massor av trafik till mina bloggar tack vare ett grundligt marknadsföringsarbete via Facebook. En tendens jag dock märker av allt mer är att marknadsföring via sociala medier går trögare och trögare – och inte bara för mig själv. Jag vill inte spekulera för mycket i varför utan att ha alla fakta. Tiden lär utvisa varför beteendeförändringarna på nätet skett!
Jag vill däremot dela med mig av vissa känningar jag har: jag märker av en mättnad. Du förstår säkert vad jag menar, att det börjat bli tröttsamt att få artiklar, blogginlägg och reklam uppkört i ansiktet så fort du går in på exempelvis Facebook. Sökmotoroptimering är motsatsen till denna in your face-marknadsföring. Besökarna är de som söker och finner. Om de gillar det du skriver och visar upp på bloggen eller webbplatsen väljer de sannolikt också att stanna kvar. Jag tycker konceptet är helt genialiskt.
9. Genom sökmotoroptimering gör du texterna snäppet bättre
Fråga vilken inbiten författare av SEO-texter som helst – man sneglar på det konkurrenterna gjort och ser till att göra de egna texterna ännu bättre och längre. När jag verkligen, verkligen vill gardera mig om en topposition är det precis så jag gör. Jag bedömer konkurrensen utifrån det jag skriver om och ser till att leverera mer, oavsett om det innebär att jag måste skriva en 1 000, 2 000 eller 3 000 ord lång SEO-text av bästa kvalitet.
10. Det räcker inte att skriva SEO-texter…
… för sökmotoroptimering innebär också många tekniska aspekter. Hur snabb är webbplatsen och hur användarvänligt placerat är innehållet? SEO-anpassning är ett helhetstänk och där mina SEO-texter är en viktig del i helheten men samtidigt inte kan lösa allt.
Vill du beställa SEO-texter av mig?
Fyll i kontaktformuläret för att beställa SEO-texter av mig. Jag tar betalt per ord och priset är 85 öre/ord exkl. moms. Skriv vad du vill ha hjälp med så hör jag av mig snarast!