Om det hade funnits en enkel lösning på sökmotoroptimering hade inte så många skrivit om det. SEO är en egen vetenskap – helt ofattbart hur många aspekter digital marknadsföring har – och som är under ständig omförhandling. För att göra det hela konkretare och trovärdigare utgår jag i denna guide till att sökmotoroptimera bloggen från SEO-tips jag själv använder mig av nästan dagligen. Faktiskt är detta blogginlägg ett exempel på hur du skriver SEO-texter – meta, va?
Sökmotoroptimera de tekniska elementen
Jag skriver främst SEO-texter till vardags. Det innebär inte att jag inte måste ha en grundläggande teknisk förståelse för att kunna sökmotoroptimera mina bloggar.
1. Webbhotell
Satsa på ett bra webbhotell med WordPress i stället för på ett halvdant. Jag vet hur frestande det är att spara in några hundralappar på webbhotellet, men du får vad du betalar för. Det finns flera skäl till att vissa hostingtjänster är dyrare än andra, såsom att de ger snabbare webbplatser. Snabba och välfungerande servrar är absolut nödvändiga i sökmotoroptimeringssynvinkel.
2. Domännamn
Välj domännamn utifrån det språk du skriver på. Om du driver en svensk blogg och vill ranka i sökmotorerna i Sverige bör du främst köpa en .SE-domän, som är anpassad för det svenska www. Även .NU, .COM och .ORG fungerar – .NET är däremot något av en nödlösning.
3. WordPress
Starta en WordPress-blogg och skippa de andra bloggplattformarna. Jag använder själv både WordPress via mitt webbhotell Loopia och bloggplattformen Blogg.se. Egentligen är jag nöjd med bägge. Hur bra en bloggplattform än är kan den dock aldrig komma i närheten av alla de fördelar WordPress ger i ett långsiktigare perspektiv. WordPress-bloggar är helt klart lättast att sökmotoroptimera, så om du vill ha en hållbar bloggkarriär är WordPress det smartaste alternativet.
4. Https-konvertering
Konvertera WordPress-bloggen till https om den fortfarande har http. Det här fixar du enkelt genom rätt webbhotell i kombination med det kostnadsfria tillägget Really Simple SSL, som du laddar ner via din Adminpanel.
5. Yoast
Ladda ner gratisverktyget Yoast och använd det när du skriver blogginlägg. Tack vare Yoast kommer mycket av sökmotoroptimeringen gå som på räls. Även detta tillägg laddar du ner via Adminpanel när du är inloggad på WordPress-bloggen.
6. WordPress-tema
Investera i – eller välj åtminstone – ett SEO-vänligt WordPress-tema. Ett WP-tema som är anpassat efter rådande SEO-trender levererar mer trafik åt dig än ett förlegat sådant.
7. Jetpack pro
Överväg att skaffa Jetpack pro för att få mängder av tekniska fördelar… däribland ett toppmodernt WordPress-tema som ger sökmotoroptimeringen av bloggen en rejäl skjuts framåt. Jetpack pro bidrar även till en rejält mycket snabbare webbplats inklusive snabbare laddningstid av bilder. Tillvalet kostar några tusingar per år men ett välfungerande bloggtema är inte heller så billigt.
8. Hastighet
Snabba upp bloggen så mycket du bara kan. Eftersom besökarna avskyr långa laddningstider – vem orkar liksom vänta en sekund eller två i dessa dagar (?) – är att snabba upp bloggen kanske en av de viktigaste investeringarna du gör. Jag förlitar mig mycket på webbhotellet liksom på funktioner i Jetpack pro och Yoast, men det finns såklart andra saker jag hade kunnat göra. Jag hade kunnat skippa allt det grafiska pyntet, då det segar ner bloggen. Ju fler högupplösta bilder, desto segare sajt.
Sökmotoroptimera bilder för ännu fler sökträffar
Jag driver flera bloggar där bilderna är väsentliga för helhetsintrycket och hjälper mig sökmotoroptimera innehållet ännu mera – men inte utan bekostnad på hastigheten. Det här sägs vara en återkommande problematik i visuella tidningsbloggar.
9. Bilder
Ha alltid med i alla fall en bild i blogginlägget. På så sätt garderar du dig att såväl kreera ett snyggt inlägg som att skapa nya sökingångar via sökmotorernas bildsök.
10. Bildoptimering
Se till att sökmotoroptimera bilderna. Sökmotoroptimering av bilder är hur enkelt som helst i WordPress. Börja med att döpa om den ursprungliga bildfilen. Använd ett av sökorden du valt ut som namn – men utan å, ä och ö. Skriv sedan in en kort text med samma sökord i fältet för alt-text. Så enkelt är det. Jag skojar inte!
11. Bildkomprimering
Komprimera bildstorleken för snabbare laddning. Eftersom laddningstid och hastighet är så viktigt när du sökmotoroptimerar bloggen bör du överväga om du kan göra avkall på den höga bildkvaliteten och komprimera bilderna. Det är verkligen en avvägning utifrån vad du vill uppnå med bloggen. Kanske att bilder är ett av de viktigaste inslagen på den och då är det inte lika givet att välja bort skärpan. Verktyg för att komprimera bilder finns på nätet.
Sökmotoroptimera med hjälp av Sökordsplaneraren
Sökord, nyckelord. Samma, samma. Att göra sökordsanalys är ett av de mest grundläggande elementen inom sökmotoroptimering. Tack vare att du väver in relevanta sökord i texten gör du det mycket enklare för sökmotorerna och därmed också för besökarna att hitta till den. Sökordsplaneraren är det SEO-verktyg jag använder mest och jag vet ärligt talat inte hur jag skulle klara mig utan det.
12. Sökordsplaneraren
Registrera dig på Google Ads för att få tillgång till Sökordsplaneraren. Det kostar dig inte ett dyft utan SEO-verktyget är en gratistjänst.
13. Sökord
Ta fram relevanta sökord i förhållande till ämnet. Vad ska du skriva om? Skriv in ordet för ämnet i Sökordsplaneraren för att få fram både trafikunderlag och sökkombinationer av ordet.
14. Långa sökfraser
Välj hellre längre sökfraser än enstaka sökord. Gällande att skriva SEO-texter med jämnt fördelade sökord är längre sökfraser bestående av två tre ord ofta att föredra framför att använda enbart ett sökord. Ju exaktare matchning i sökmotorerna desto fler besökare till bloggen. Du kommer få en rad sökordsalternativ – och då även på längre sökfraser – när du använder Sökordsplaneraren.
15. Låg konkurrens
Välj sökord med låg konkurrens för snabbare ranking. Förutom att visa hur många som söker på varje sökord per månad visar Sökordsplaneraren också hur tuff konkurrensen för sökfraserna är. Konkurrensen mäts i tre nivåer: hög, medel och låg. Dina ansträngningar att sökmotoroptimera bloggen visar sig sällan direkt. Det kan ta ett år innan du märker av effekterna. Genom att välja sökord med låg konkurrens kan du dock skynda på processen och det är ett knep som många inbitna SEO-marknadsförare använder sig av.
16. Sökordsdensitet
Använd rimligt många sökord i seo-texterna. Sökmotoroptimering genom sökord måste göras balanserat. Om du radar upp sökfras efter sökfras i texten – och i synnerhet samma sökfras för frekvent – kommer sökmotorerna aktivt välja bort texten. De eftersträvar nämligen att skicka användarna till kvalitetstexter, som är läsarvänliga. En sökordsdensitet på cirka 1 till 2 procent brukar rekommenderas. Konkret innebär det att du låter sökordet återkomma ungefär en gång per 100 ord, kanske två gånger om det är motiverat.
Sökmotoroptimera blogginläggen med hjälp av Yoast
Jag ska snart komma till hur du skriver SEO-texter. Först vill jag utveckla mina bästa SEO-tips för gratisverktyget Yoast, ett av de verktyg jag använder i stort sett dagligen. Yoast SEO används på alla sidorna på WordPress-bloggen och finns längst ner i textredigeraren för enskilda inlägg, sidor, kategorier och etiketter. Med hjälp av detta SEO-verktyg mäter du såväl hur bra du lyckas sökmotoroptimera innehållet som hur läsbar texten är för besökarna.
17. Fokusnyckelordsfras
Ange det huvudsakliga sökordet för texten. Skrolla ner till Yoast och klicka på SEO-fliken. Där skriver du sedan in din så kallade fokusnyckelordsfras, som alltså är det huvudsakliga sökordet för texten. Nu kommer Yoast automatiskt analysera texten i förhållande till sökfrasen.
18. Förhandsvisningstext
Skriv en meta description. Förhandsvisningstext är ett annat namn för meta description. Skriv alltid till en meta description för varje sida på bloggen! Du gör det enkelt via Yoast. Klicka återigen på SEO-fliken och välj alternativet redigera förhandsvisningstext. Denna korta text utgörs av cirka 120 till 160 tecken inklusive blanksteg. Sökordet ska skrivas så långt fram i texten som möjligt.
19. SEO-analys
Läs igenom Yoasts SEO-analys. Har du lyckats sökmotoroptimera texten? Det visar avsnittet för SEO-analys under seo-fliken i Yoast med antingen röd, orange eller grön gubbe. Du får förslag på åtgärder för texten och som jag rekommenderar att du gör tills gubben lyser grön.
20. Läsbarhet
Mät läsbarheten av texten. Läsbarhet är en egen flik i Yoast och låter dig överblicka alternativen för att skriva en ännu läsvänligare text. Samma sak gäller här – satsa på att få en grön gubbe. Sökmotorerna premierar blogginlägg som besökarna vill läsa och inte klickar bort i första taget. Då krävs det att du också skriver för läsarna.
Sökmotoroptimera texterna du skriver till bloggen
Jag jobbar alltså med att skriva SEO-texter till vardags – det här blogginlägget är ett exempel på en sökmotoroptimerad text btw. Vad menas med att sökmotoroptimera texter? Jag tipsar om saker du bör tänka när du skriver blogginläggen.
21. Antal ord
Skriv långa texter för bättre positioner. Hur många ord texten du skriver har spelar roll för hur starkt den kommer slå i sökmotorerna. Riktlinjerna för den ideala ordlängden ser olika ut men generellt bör blogginlägget inte vara kortare än 300 ord. Skriver du en kortare text än så ger det till och med ett negativt utslag i Yoast. 300 ord kan räcka när du skriver SEO-texten utifrån sökord med låg konkurrens. Så fort konkurrensen tuffas till måste du också kämpa hårdare för resultaten. Därför menar många att minst 600 ord är en bra riktlinje för längden på ett blogginlägg.
Vad säger experterna?
Medium.com är en av de största artikel- eller bloggplattformarna i USA och de har undersökt hur långa deras framgångsrikaste blogginlägg är. De menar att de mest lyckade blogginläggen i genomsnitt är 1 600 ord långa, vilket motsvarar cirka sju minuters läsning. Det här skiljer sig inte så mycket från vad många SEO-experter menar, nämligen att SEO-texter på minst 1 500 till 3 000 ord tenderar att få bättre ranking i sökmotorerna. Men det gäller såklart att sökmotoroptimera texterna på ett korrekt sätt, både när det kommer till SEO och läsbarhet.
22. Huvudrubrik
Skriv en fängslande huvudrubrik. Huvudrubrik kallas även H1 och är en av de viktigaste sakerna med SEO-texten. Rubriken ska vara så klockren att läsaren direkt fattar vad hela blogginlägget handlar om och tänker den här artikeln vill jag läsa. Samtidigt måste läsaren först hitta till texten via exempelvis sökmotorerna och för att hjälpa läsaren sökmotoroptimerar du rubriken genom att använda sökordet så långt fram som möjligt i den.
23. Underrubriker
Använd många underrubriker. H2, H3… Underrubriker har olika siffror beroende på deras placeringar i förhållande till varandra och är ett helt förträffligt sätt att strukturera texten. För hög läsbarhet bör du använda en rubrik efter högst 300 ord – annars signalerar SEO-verktyget Yoast att du gör ett tekniskt misstag. Använd aldrig en underrubrik direkt i texten utan skriv både en ingress och inte minst en introduktion först. Gör därefter en H2 och en H3 när du vill fördjupa det du skriver under H2, en H4 när du vill fördjupa H3 och så vidare. För att sökmotoroptimera texten måste sökordet fördelas jämnt mellan rubrikerna. Det viktigaste sökordet ska helst finnas med i den första H2:an.
24. Styckeindelning
Dela in texten i kortare stycken. Att sökmotoroptimera texter innebär inte bara att använda sökord tillräckligt ofta. Tvärtom ställer det också krav på att skriva läsarvänliga texter, som jag tidigare nämnt. Där är styckeindelning av yttersta vikt. Besökarna orkar inte läsa långa textstycken – skriv max 100 ord i ett stycke och glöm inte bort rubriksättningen efter max 300 ord.
25. Aktiva meningar
Skriv aktiva meningar i stället för passiva. Jag märker tendensen att aktiva meningar är ett allt vanligare krav från kunder när de beställer SEO-texter. Ifall du använder ett för passivt språk i blogginläggen när du har Yoast aktiverat, kommer SEO-verktyget uppmana dig att åtgärda denna miss. Vad menas med en aktiv mening eller ett aktivt språk? Jag ska exemplifiera: Sandra målar huset är en aktiv mening medan Huset målas av Sandra är en passiv mening.
26. Unikt innehåll
Skriv ALLTID unikt innehåll. Publicera aldrig, aldrig samma SEO-text på två olika ställen. Du kan alltså bara ha din text publicerad i ett blogginlägg och detta är en av sökmotoroptimeringens grundstenar du inte kan bortse från om du vill få bra ranking.
Sökmotoroptimera genom att använda länkar
Länkar och länkbyggen spelar också en avgörande roll för hur bra du lyckas med att sökmotoroptimera bloggen. Jag listar några SEO-tips för vad du ska tänka på beträffande länkarna – men det finns många, många fler aspekter än dessa.
27. Interna länkar
Länka till ditt eget innehåll. Om inte du själv tycker dina texter är viktiga, varför ska då sökmotorerna göra det? Visa hur relevant blogginnehållet är genom att länka till det. Denna form av länkar kallas interna länkar och ökar även bloggens användarvänlighet, eftersom läsarna får hjälp att navigera framåt på den. Bra sätt att få besökarna att stanna kvar!
28. Externa länkar
Fixa länkar från andra bloggar till din blogg. När andra länkar till dina blogginlägg signalerar dem att ditt innehåll är relevant. Ju fler bloggar som länkar till dig, desto relevantare framstår innehållet du skriver – och det är även så du ökar i placeringar. Många företag betalar dyrt för att få länkkraft till deras webbplatser, men att köpa länkar uppskattas inte av sökmotorjättarna. I längden kan det definitivt smaka mer än vad det kostar! De bästa länkarna att få är de länkar andra väljer att ge dig för att de gillar vad du gör. Skapa därför delbart innehåll! Kanske du kan göra printables, pyssel eller recept som folk vill dela…? Jag gillar själv detta sätt att indirekt sökmotoroptimera bloggen.
29. Bloggkommentarer
Kommentera på andra bloggar. Något jag själv planerar att arbeta mera med är att skriva bloggkommentarer. Även om att lämna kommentarer på bloggar inte längre är en vass SEO-strategi ger det potentiellt fler besökare till bloggen.
Fördjupa dig i hur du gör för att sökmotoroptimera texter
Tidigare i veckan skrev jag en guide till att skriva SEO-texter och som jag rekommenderar att du läser vidare i. Om du inte är så pigg på att skriva egna texter och vill ha min hjälp är du varmt välkommen att kontakta mig för beställningar.
Beställ sökmotoroptimerade texter av mig
Vill du beställa SEO-texter av mig? Fyll i kontaktformuläret här nedanför för att göra beställningen eller för att förhöra dig om min hjälp. Jag tar betalt per ord och priset är 85 öre/ord exkl. moms. Då ingår eventuell sökordsanalys och korrekturläsning. Jag är mån om att göra ett så grundligt textarbete som möjligt.