ANNONS FÖR HJALMARCOMPANY.SE
Jag jobbar med att driva trafik till mina och andras sajter. Det är en expertroll jag fått genom många års träning. Trots att jag hållit på ganska länge är jag ännu inte fullfjädrad. Jag kommer aldrig bli fullärd och det är nog en av anledningarna till att jag fortsatt, jag som tenderar att tröttna fort.
Det finns olika sätt att få fler besökare eller bloggläsare, ett av dem kallas SEO, sökmotoroptimering eller sökordsoptimering, kärt barn har ju många namn. Detta sätt är min favoritmetod och jag väljer den numera långt mycket hellre än marknadsföring via sociala medier. Varför då?
Genom att seo-anpassa mina bloggar möter jag de som söker på ämnen via exempelvis Google utifrån deras villkor, när de själva vill det. Med hjälp av gratisverktyget Ahrefs Free Keyword Generator tar jag reda på exakt på vad internetanvändarna i Sverige söker på och så använder jag sökfraserna i mina texter. På så sätt hjälper jag dem att hitta till just mig.
Utan att jaga dem, som jag annars gör på sociala medier (jag känner ofta så).
Jag använder de bestämda sökfraserna i huvudrubriken, i minst en av underrubrikerna och i självaste löptexten. Fördelen med att göra så här är att jag tack vare checken i verktyget vet att sökfrasen har hundratals eller rent av tusentals sökningar i månaden. Jag använder därmed min tid på bästa möjliga sätt och efter ett tag trillar läsarna mycket riktigt in.
Är det alltså så här busenkelt? Nej, långt ifrån. Sökmotoroptimering har successivt blivit väldigt – och då menar jag VÄLDIGT – mycket mer än så. Jag räcker inte längre till, kan jag känna. Åtminstone inte på samma sätt som en SEO-byrå med olika kompetenser gör.
Få fler bloggläsare genom att sätta bloggläsarna i centrum
Jag fokuserar på textbiten och just sökordsoptimering är en viktig del av SEO. Men eftersom bloggläsaren är i fokus räcker det inte med att bara skriva texterna på ett visst sätt – även om sättet man skriver på förstås avgör mycket.
Jag skriver korta meningar samt använder många rubriker och stycken, för att ge några exempel på hur läsbarheten kan ökas. Överskådlighet is da shit!
Generellt sett vill en besökare dessutom ha ett användarvänligt bloggtema, en tydlig struktur och snabbladdande sidor.
Bara någon sekunds laddningstid gör att många stänger ner bloggen, det räcker ju att se till sitt eget användarbeteende för att veta att det är så det går till på webben. Det här är dock inte bara sunt förnuft, utan sådant man kan mäta med hjälp av en mängd SEO-verktyg. Somliga verktyg kostar ganska mycket, andra är gratis.
Ta en titt på Googles kostnadsfria verktyg Analytics, PageSpeed Insights och Search Console för att börja någonstans.
Eftersom sökmotoroptimering har många aspekter är det svårt att göra allt själv. Få bloggare är både innehållsskapare, webbdesigners och programmerare.
Jag prenumererar på olika proffsdesignade bloggteman, men kommer framöver behöva hjälp med att snabba upp laddningstiderna. Bland mycket annat. Jag löser inte programmeringsbiten själv.
Det finns dock alltid saker man kan göra själv, det har jag insett efter mina år i branschen. Skrivandet är mitt SEO-bidrag.
Om du är bra på att skriva kan du ju lära dig mer om hur du skriver SEO-texter och på så sätt öka trafiken den vägen. De små förändringarna kan göra stor skillnad och därför bör du göra den lilla ansträngningen för att utnyttja sökmotorernas enorma potential att få många, många fler bloggläsare.