skriva, skrivande, starta blogg, börja blogg, starta bokblogg, blogga om böcker, recensera böcker, bli skribent, bli bloggare, skrivtips, skrivövningar, bokrecension, boktips, skriva bokrecension, recension, skriva recension

Starta en bokblogg: De stora skillnaderna mellan att skriva boktips och bokrecensioner

Vill du bli bättre på att skriva boktips och bokrecensioner till din blogg om böcker om litteratur? Missa då inte den fjärde delen i min bloggskola ”Starta en bokblogg” där du lär dig mer om de båda textformerna.

Till skillnad från vad många kanske tror finns det stora skillnader mellan ett boktips och en bokrecension. Åtminstone såsom jag definierar de två textformerna. När man skriver en bokrecension måste man väva in fler aspekter än vad man gör när man skriver ett boktips. I ett boktips räcker det att man skriver kort om bokens handling och sedan ger sitt omdöme (givetvis måste man nämna bokens titel och författare), medan man i en bokrecension låter sitt omdöme ta avstamp i ytterligare elementa – läs mer om bokrecensionens innehåll här nedanför!

Så här skriver du en bokrecension

Om du vill bli bra på att skriva bokrecensioner skulle jag först råda dig att göra två saker: (1) läsa bokrecensioner i tidningarna SvD, DN, Aftonbladet och Sydsvenskan. Lär dig helt enkelt att bli en bra litteraturkritiker av kritikerna! (2) Läsa massa, massa böcker så att du lär dig känna igen olika författarskap, skrivsätt, genrer etc. Men visst finns det även praktiska detaljer att ta hänsyn till – vilka elementa innehåller en bokrecension (förutom en ingress med bokens titel, författarens namn, översättarens namn och så vidare)?

Skriva en bokrecension – den intellektuella stilen

Recensionsstilen jag fick lära mig på utbildningen i kulturjournalistik:

• Handling: vad handlar boken om?
  • Kontext: vilka andra böcker har författaren skrivit, vilka andra böcker påminner boken om och hur har samhället eller tidevarvet påverkat bokens utformning?
  • Stil: hur skriver författaren både vad gäller språk och komposition?
  • Analys: i analysen ska du väva samman de ovanstående aspekterna så att du kan ge ditt omdöme.
  • Omdöme: vad tycker du utifrån alla de ovanstående aspekterna om boken?

Skriva en bokrecension – den ”enklare” stilen

Recensionsstilen som exempelvis sajten Skrivtips tipsar om och som du skulle kunna förenkla något för att få en mall till ett boktips:

• Inledning: vad heter boken, vem har skrivit den och vilken genre tillhör den?
  • Handling: vad handlar boken om?
  • Karaktärer: vilka är bokens viktigaste karaktärer, finns det en eller flera? (Skriv om deras utveckling.)
  • Miljö: vilken miljö utspelar sig boken i och hur påverkar miljön karaktärerna?
  • Språk: vilket språk använder författaren i boken?
  • Komposition: hur har författaren byggt upp boken? (Är handlingen till exempel kronologisk, är berättaren allvetande och så vidare?)
  • Budskap: vad vill författaren förmedla med sin berättelse?
  • Omdöme: analysera, diskutera och berätta vad du tycker om boken utifrån din analys och diskussion.

Du kan skippa kontext- och analysdelen i ett boktips

Det som utmärker en välskriven recension är skribentens förmåga att väva samman boken med ett tid och rum och att vidga analysen till ett ämne som är relevant för oss idag. Så långt behöver du inte gå i ditt boktips. Som skrivet bör du i ett sådant fokusera på just bokens handling – låna gärna från listan med tips på hur du skriver en recension enligt den ”enklare” stilen – och berätta vad du tycker om boken. Tanken med ett boktips är att du på några få rader ska inspirera en vän och/eller en bloggbesökare till att läsa boken, och då kan det vara bättre att du lägger ner krutet på att bygga upp en dramatisk spänning i ditt berättande om boken än att du djupdyker i filosofiska detaljer.

Din bokblogg blir intressantare om du varvar boktips med bokrecensioner

Jag vill uppmuntra dig att både ha med boktips och bokrecensioner på din bokblogg. På så sätt kan du lägga ner extra mycket tid de gånger du känner att en bok verkligen berör dig och skynda dig igenom skrivandet när du egentligen inte har så mycket att säga om ett litterärt verk men ändå vill tipsa om det. Om tanken är att du ska ”sälja böcker” via din bokblogg kan det mycket väl räcka med boktips, men om du däremot vill ge bloggen substans bör du också ta dig tid att skriva om böcker och litteratur på ett mer djuplodat sätt. De olika bokblogginläggsformerna behöver inte utesluta varandra. Här på Sandrajonsson.se har jag med såväl tips som recensioner.

Här kan du läsa de andra delarna i min bloggskola Starta en bokblogg

Bild: © Sergey Nivens / Adobe Stock